THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Letití pražští metalisté, skupina ARAKAIN, oživují v posledních letech svoje koncerty speciálními sety, ať se již jednalo o vystoupení s plzeňskými filharmoniky či hostující zpěvačkou Lucií Bílou.
Nyní došlo na republikové klubové turné, věnované dvěma nejtvrdším a nejrychlejším deskám v historii souboru: „Thrash The Trash“ a „Schizofrenie“, spatřivším světlo světa počátkem devadesátých let.
Pražská zastávka zmíněného tour se odehrála v klubu Storm, povstanuvšího z rekonstrukce bývalého klubového prostoru Matrix a běžný návštěvník zaregistroval přestavbu hlavně co se interiéru týče, když původní, dřevnější podobu nahradil modernější design. Co ale bohužel zůstalo, je problematické pódium, které je rozděleno dvěma nosnými sloupy, které prakticky znemožňují vidět kapelu jako celek a diváci jsou tak nuceni ji sledovat rozdělenou na tři části.
Ve výřezu centrálního prostoru začala úderem půl desaté (od počátku s kvalitním, hutným a ostrým zvukem) operovat trojice složená z živelného zpěváka Toužimského (zvesela komunikujícího s fanoušky), jemuž zdatně sekundoval basista Kub, zezadu ještě zaštítěný bubeníkem Doksanským, jehož živé provedení thrashových skladeb se pohybuje přesně mezi humpolácky důrazným Vondrovicem (jenž nahrál debutovou desku) a technickou ekvilibristikou jeho nástupce Smetáčka („Schizofrenie“). Strany pódia pak byly vyhrazeny pro kytaristy Urbana a Macha a pohled na téměř nehýbající se, do svých nástrojú zahleděné umělce, věru nebyl pro diváky v jejich „sektoru“ příliš zábavným pokoukáním.
Již od otvíráku „Thrash The Trash“ však hudebně kapela šlapala jako dobře namazaný stroj. Rovnoměrně střídala skladby z obou fošen, jen občas nechal Toužimský své souputníky odpočinout průpovídkami s fanoušky, spojené s konzumací Jägermeistera na place (i to prý mělo evokovat staré časy...). Mimochodem, u Honzy Toužimského se mi při standardních vystoupeních kapely, která rámcují celou její historii, vždycky zdálo, že jde do zpěvu jen na půl plynu, v tomto případě jej však zřejmě nadupaný materiál donutil k stoprocentnímu provedení, tudíž jsme byli svědky mimořádného výkonu, obzvlášť vezmeme-li v úvahu teplotu vzduchu na pódiu, která se blížila k rekordní padesátce stupňů Celsia. Jedinými momenty, kdy se thrashová jízda lehce zadrhla, tak bylo ne zcela suverénní vyznění skladeb „Orion“ a „Schizofrenie“. Závěr obstaral asi pětisethlavým publikem vyvolávaný legendární přídavek „Proč?“, a jelikož na kapele i fans už bylo vidět, že mají klubového dusna plné zuby, rozešli se v dobrém a bez nějakého velkého lomozu.
Pochopitelně, každý má svoje oblíbené skladby. Mně osobně k dokonalému večeru chyběly songy „311 peruť“ či „Sedmá pečeť“, jsem ale rád, že jsem mohl shlédnout i vyslechnout živé představení obou kultovních nahrávek. A kdyby se snad kapela odhodlala k něčemu podobnému s alby „Black Jack“ a „Salto mortale“, rozhodně si to nenechám ujít. Mohu-li však srovnávat s obdobným projektem skupiny CITRON (jarní akce v pražském Lucerna Music baru s přehráním desek „Plni energie“ a „Radegast“), o fous zvítězí ostravští bardi, v jejichž prospěch hovoří živější projev celé kapely i vhodnější prostor akce.
Domažlická zastávka turné o tři dny později přinesla podobný obrázek, z nějž ovšem (díky specifický prostorovým podmínkám klubu "Death Revmatic", jak si jej Honza Toužimský neustále dobíral) dále vzadu stojící mnoho neviděli, takže by možná ocenili i některý z výhledů v hlavním článku kritizovaných. Klub byl kompletně vyprodán (podle prohlášení na stránkách skupiny se dokonce na některé fanoušky vůbec nedostalo), ozvučení nemělo chybu, takže je nicméně zřejmé, že atmosféra byla i tak naprosto perfektní a předvedený, čistě pamětnicky/thrashový setlist k tomu jistě přispěl mírou vrchovatou. Chyběl snad jen onen zmiňovaný Jägermeister, po kterém se z pódia rovněž hlasitě volalo, ale v klubových zásobách ho ne a ne nalézt, a subjektivně samozřejmě chyběla i "311. peruť".
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.